måndag 15 februari 2016

Existentialismen

existentialism (av existens),
Här är en slide som presenterar ded här
Individen och människans frihet. Människan har både en kropp och tanke. Kroppen har vissa biologiska behov. Men det är medvetandet som är den intressanta delen.
Människan är fri eftersom den kan reflektera över sig själv (skillnad mot djur) ingen tvingar henne att göra på ett speciellt sätt. I en situation väljer vi alltid själv vad vi ska göra. Framtiden är en möjlighet. Det finns dock gränser.

Existentialismen beskrivs ofta så här
Nödvändiga villkor. Vi måste dö, jag behöver mat, vi väljer själva hur vi ställer oss till detta. Leva livet eller grotta ned sig.
Tillfälliga villkor. Det som drabbar oss, tex en trafikolycka eller sjukdom, jag väljer alltid hur jag vill ta mig an mitt nya problem.
Eftersom vi alltid kan välja har vi alltid ett ansvar att välja rätt, jämför med båten, ska vi låta den föra oss vart som helst eller ta ratten? Räkna inte med att någon kommer att hjälpa dig. Alla har ansvar för sig själv men också inför hela mänskligheten.


 Allting sker som om hela mänskligheten tittade på just dig. Detta att ha ansvar för sina val både för sig själv och hela mänskligheten kallas det dubbla ansvaret. Detta kan ge oss ångest, vi struntar i att välja och låter andra styra vårt liv. Då begår vi självbedrägeri och får ångest, vi sviker oss själva


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar