torsdag 20 november 2014

9B Sårbara miljöer

Sårbara miljöer
Under de kommande veckorna ska vi arbeta med världens sårbara miljöer. Med sårbara miljöer menas de platser där naturen hotar människan, tex platser där det är skogsbränder, kusterosion, tsunami, vulkanutbrott, jordbävning, stormregn, torka, översvämningar, cykloner och tornados.

Ni ska själva välja en plats och presentera den. Ni ska själva Undersöka omvärlden, använder kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker. Alla ska använda Google maps eller annat likvärdigt av Fredrik godkänt kartmaterial från internet i sin presentation. Ni ska finna egna källor som ni ska kommentera under redovisningen, ni ska då resonera om källornas trovärdighet och relevans.
På presentationen som ungefär ska ta 5 minuter ska ni presentera
varför platsen är sårbar och hur man kan se det
vad som kan hända där
hur naturen i området påverkats av hotet (visa även på bilder/kartor)
hur människan anpassat sig eller kan anpassa sig till hotet både som samhälle, grupp och individer (visa även på bilder/kartor)
vilka källor du arbetat med och varför du valde dem
en källa som du valt bort och varför du gjorde det

Fredrik kommer under redovisningen att betygssätta följande
Till vilken grad du kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker
Till vilken grad du kan resonera om olika källors trovärdighet och relevans.
Till vilken grad du kan använda kartor och andra geografiska verktyg
Till vilken grad du använder geografiska begrepp

Arbetet ska vara färdigt och redovisas vecka 50, skicka länken till ditt bildspel på lärum 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar